Fumătorii sunt mai buni. Iar nefumătorii au belit-o.

de Bogdan Stoica , 08 aprilie 2016
Fumătorii sunt mai buni. Iar nefumătorii au belit-o.

Sunt fumător, dar nu-s posedat de tutun. Dacă nu se fumează, aia e, nu mă tăvălesc pe jos. Iar o lege care să protejeze nefumătorii de fumatul pasiv în spațiile publice este bună. Nu vorbim de această lege, care e de-a dreptul fascistă, prin interzicerea fumatului în spații private. O aberație fără noimă, o prostie cruntă, o răutate gratuită. In opinia mea, trebuia doar să aplicăm, pe bune, vechea lege. Dar pe băieții de la ISU și de la Poliție i-a durut la bască de neregulile din localuri…

Citește si: Lăsați aprozăresele să legifereze! Avem noi grijă de chiștoace, ne vom scuipa în ochi cu eleganță.

Pe de altă parte, modul în care o femeie deputat și o femeie lobbist au executat operațiunea legea antifumat, pe sub nasul fumătorilor, al asociațiilor de drepturi civile și al asociațiilor patronale din horeca  nu poate decât să-mi trezească cea mai profundă admirație. A fost un blitzkrieg spectaculos, demn de predat la facultățile de științe politice. Ca să priceapă și fotbaliștii: a fost ca atunci când ți-o dă Messi printre picioare. Aproape că-l placi, în loc să-l urăști, nu?

Dar mă întorc la lege, mai exact la faptul că un cetățean român nu mai are dreptul constituțional de a desfășura legal activități comerciale, cum ar fi un club de fumat, cu produse vândute legal, cum ar fi țigările, nici măcar într-un spațiu privat, cum ar fi propriul restaurant. La faptul că este interzis fumatul și in restaurante amplasate pe 2-3 etaje, unde aerisirea n-ar fi o problemă. Sau în cluburi, de zici că patronii de la Fratelli chiar voiau mai mulți minori in club, niște femei gravide și niște astmatici, dar nu știau cum să-i cheme la un suc natural de ștevie…

De fapt, știți ce-a produs, concret, legea asta antifumat? Pierderi economice majore. Sunt mii de locuri, fără pretenții de mari localuri, care trăiau din cafea și bere pentru că aveau vad. Acum sunt goale. Sunt sute de evenimente eșuate, pentru că e greu să păstrezi o cinetică specifică unui eveniment când jumătate din invitați o ard pe afară. Au scăzut încasările și în hoteluri, și în saloane de cosmetică, și în clădirile de paper-business. Eu, de exemplu, am renunțat la întâlnirile mele din cafenele și restaurante. Mă văd cu omul la el la firmă, unde, la o cafea, ghici ce facem? Fumăm, că n-or sparge pompierii ușa, nu? Nu ne-o face cineva un flagrant, dă-o dracului de treabă...

Citește si: Legea fumatului, primele victime: 588 de parlamentari, acuzați că au tras în piept!

Revin la localuri. Acum, că s-a încălzit afară, iar terasele sunt o opțiune, reculul de pe încasări a scăzut. Dar patronii din horeca n-au uitat ce-au pătimit în martie. N-au uitat că nefumătorii, cei care urlau pe net că n-au unde să iasă la un vin, n-au ieșit, frate, în oraș!

Așa că oamenii ăștia o să se organizeze. La fel ca producătorii de tutun. Împreună, o să parcurgă invers traseul celor două comando-ladies și o să modifice legea. Pe ici, pe colo. O excepție mică aici, una mai mare dincolo, un pasaj confuz cât să se poată interpreta în ambele sensuri… Până la finalul anului, o să se fumeze iar, în foarte multe localuri, vă garantez, mai ales că și parlamentarii au business-uri în horeca…

Și, după ce s-o permite iar fumatul în anumite condiții, ghici ce-o să facă un patron de restaurant, pus în fața unei reamenajări a localului, astfel încât să existe și o zonă pentru fumători? Cum o să tragă el cu creionul, o graniță, pe planul de pe masă, știind cât de puțin ies în oraș nefumătorii, cât de puține sticle de vin beau ei și ce note de plată de căcat au? Îți spun eu: o să dedice 90% din local fumătorilor și 10% pentru nefumători.

Abia atunci o să fie nasol pentru voi, nefumătorii. Și o s-o meritați. La fel ca proștii ăia de tineri frumoși, care au ieșit în stradă zicând că toate partidele sunt aceeași mizerie, și s-au întors la casele lor cu un guvern de securiști tehnocrați. La fel ca proștii din generația mea cărora le-au murit rude și prieteni la revoluție pentru ca ei să poată vota liber, și acum nu se duc la vot. La fel ca Orban, care se încăpâțânează să candideze la primărie, deși nici propriul câine nu l-ar vota.

Închei cu o sugestie. Poate face cineva un studiu sociologic fumători-nefumători. Nu de alta, dar, acum, la ceva timp după implementarea legii antifumat, mie mi se pare că fumătorii au mai mulți prieteni, au relații sociale mai bune, sunt mai prietenoși și mai buni. Că altfel nu se explică de ce miile de mese ocupate până în februarie, în localuri, in fiecare seară, în toată România, de găști de oameni veseli care fumau, mâncau, beau și vorbeau, nu sunt pline acum de oameni la fel de veseli și de mișto care nu fumează.

Să fie ceva, în țigări, care te face mai uman? Știu și eu.. Pare că da.

Loading...
ADS ProfitShare

Comentarii

  • Gelu

    25 aprilie 2016 21:33

    Am ajuns pana aici cu comentariile si mi-a cam ajuns. Unele sunt de bun simt ,altele...no comment. Am uitat...sunt fumator. Si nu prea sunt de acord cu legea asta. Dar vreau sa ma refer la alta chestiune.pentru toti nefumatorii,care spun cat e de nociv fumatul,cat e de cancerigen,cat sunt ei de poluati si alte ble,bla,bla. Cati aveti masina? Cati conduceti? Si nu are rost sa va trimit eu la vre-un link ca le gasiti si singuri.Articolele alea care spun ce efect are poluarea asupra mediului ,sanatatii si ...cam peste tot. Inca nu am vazut nici un nefumator ca se gandeasca la copii lui cand conduce masina, nici un nefumator care striga pe aici impotriva poluarii. Oare de ce? Nu neg ca nu sunt ,dar eu nu i-am vazut. Asa ca pentru cei care urla pe tot felul de site-uri impotriva fumatorilor care oricum fumau in spatii inchise recomadarea mea e sa lase masina si sa isi cumpere o bicicleta.Sau pe jos ca e sanatos tot spunea cineva mai sus de sanatate .As mai avea multe de adaugat, nu impotriva nefumatorilor ci asupra ipocriziei de care dau multi dovada,dar cu siguranta o sa fiu injurat de vre-un nefumator care lucra la vreo firma care polueaza din greu ,dar nu ai spune nimic patronului fiindca ...isi pierde locul de munca. Asa ca... nu are rost. Nu mai continui. O ricum.. si pentru fumatori si pentru nefumatori..Multa sanatate !

    raspunde comentariului
  • Cititescu

    12 aprilie 2016 14:13

    Apropo de fumat E O PROSTIE SA-TI ARZI BANII ! In liceu am fumat de cateva ori pentru ca era interzis si curiozitatea mare. In armata primeam ratie de tigari, dar n-am mai fumat, copilaria trecuse, eram deja matur. Unii au ramas totusi la nivelul copilariei, desi au ajuns in Parlament si fac legi aiurea antifumat, iar altii in presa si scriu aiurea ca sa incite spiritele. Fumatul nu e bun pentru sanatate, dar e bun pentru economie ca e bine impozitat si accizat asa ca, normal era sa aiba si fumatorii localurile lor, cu scrumiere, unde sa-si arda banii si sanatatea. Ca altfet se umplu stazile de chistoace si crasmele de scandal.

    raspunde comentariului
  • Constanteanul

    12 aprilie 2016 13:47

    Nu te poti pune cu indivizii a caror libertate le-a fost acaparata prin acest drog - nu vor intelege, sunt drogati. Vor spune ca daca tu nu fumezi, nu traiesti, nu simti. Am fumat si eu, insa recunosc ca din prostie si nu cred ca aveam o viata mai buna. Era o chestie pe care o faceam din slabiciune, deoarece ma prindea ca un drog ce de fapt si este. A nu fuma acum inseamna sa fiu mai curat, sa miros normal, nu a carpa afumata, sa stau langa cineva sa pot sa-i zambesc cu dintii albi si sa nu-mi fie rusine sa ii suflu in fata. Cand fumezi, devii precum o scrumbie afumata, duhnesti de la o posta si, oricat de mult ai crede ca nu, deranjezi pe cel langa care dormi. Nu vreau sa o fac pe moralistul intelept, este alegerea fiecaruia sa isi bage raul in corp, insa incerc sa atac prin acest mesaj diavolii mascati din industria tutunului, care intra si posteaza pe aici fel si fel de mesaje, care mai de care mai "trendy", impotriva legii anti-fumat. Pe langa acestia, o gramada de carciumari, disperati ca pierd clientela si li se subtiaza astfel profitul, urla ca din gura de sarpe ca nu-i normal sa faci asa ceva in Romania.Nu am nimic cu tumatorii, insa mi-este mila de ei, deoarece au fost transformati in "ZOMBIES", generatie dupa generatie, de catre niste smecheri corporatisti ce livreaza legal droguri in toata lumea. Fumati pana nu mai puteti, insa daca vreti o societate moderna, trebuie sa respectam si nefumatorii.

    raspunde comentariului
    • daniil

      12 aprilie 2016 14:58

      "Diavolii mascati" hihihi si agenturili straine, nu? Felicitari ca te-ai lasat de fumat! Esti un mare nefumator cu o bogata experienta de viata! Cauta pe google "despre efectul daunator al fumatului" de Daniil Harms, e o mica povestioara despre tine.

      raspunde comentariului
  • Gicu

    12 aprilie 2016 1:22

    Dincolo de lege,capitolul economic este foarte adevarat. Eu sunt fumator si inainte de lege mergeam la cafenea aproape zilnic pentru tot felul de intalniri. O cafea 1 suc fac in jur de 15-20 de lei. De cand cu legea, ne intalnim la toneta de la stadion, ca tot afara fumez. O cafea1 suc 6 lei.Cluburile nu isi vor pierde din clienti, nu vor rata petrecerile s.a.m.d.in schimb, acele cafenele de zi vor inchide treptat.

    raspunde comentariului
  • Florin Apostu

    09 aprilie 2016 23:18

    N-am reusit sa vad linkurile, dar oricum eu nu vorbesc de zilele imediat de dupa data aplicarii legii, ci dupa aia. Daca vii in vacanta in Londra vei vedea ca oamenii respecta frumos legea si ies afar cind vor sa fumeze, apoi re-intra sa-si continue berea. Sau beau berea afar in picioare. Cit despre proteste, intotdeauna se vor ivi oameni care sa faca scandal la orice, iar UK nu face exceptie.

    raspunde comentariului
    • daniil

      12 aprilie 2016 10:35

      Florin, unul dintre linkuri arata - pe scurt - cite puburi s-au inchis in UK. "Circiumile si cluburile traiesc foarte bine si fara fumat inauntru", cum spui tu, dupa ce s-au inchis suficiente ca sa se reechilibreze cererea cu oferta. Apoi am vazut oamenii fumind in frig si ploaie in august pe trotuarele din Soho, esti tu sigur ca le si convenea. Exact tonul articolului - catalogat de tine ca "reactie violenta la o schimbare majora" - il au in continuare articole pe tema fumatului din UK, iar dezbaterile din comment-uri sint la fel de aprinse si aproape identice - lipseste doar vaicareala asta cum ca "vai, noi nu sintem civilizati ca altii".

      raspunde comentariului
  • Gabriela Duta

    09 aprilie 2016 15:09

    Dragul de el . L-a suparat atat de tare faptul ca am indraznit sa am o alta opinie, incat mi-a dat unfriend pe facebook. Adica mi-a luat dreptul la replica . E ok . Banuiam de ceva vreme ca e-n sevraj baiatul . A reactionat cum au reactionar copiii mei de 6 si 9 ani cand le-am " taiat" Coca-Cola definitiv . Se tavaleau pe jos si-mi urlau ca sunt cea mai rea mama din lume . Baietelul nu intelege ca nu e el si tigara lui buricul pamantului . Si ce legea asta incearca sa protejeze, printre altii, si pe copilul lui . Dar , cum bine a spus , pe el il doare-n p...a . Ohoo...si sa vezi ce-o sa-l mai doara , ca de data asta a sarit calul cu tupeul lui de narcisist .

    raspunde comentariului
  • Gabriel

    08 aprilie 2016 22:38

    Autorul articolului vorbeste doar din patima, ura, frustrare si in completa necunostinta de cauza. Ii recomand sa caute peste tot in legislatie existenta "dreptuluila a fuma". Nu-l va gasi. Ii recomand sa citeasca legile antifumat din Anglia, Irlanda, Ungaria, Bulgaria, etc... Va avea surpriza ca acestea sunt mult mai severe decat legea romaneasca. In Anglia NU este voie sa fumezi la o distanta mai mica de 100 de metri de intrarea intr-un spatiu public. De ce, aflat in Anglia, fumatorul roman respecta cu sfintenie aceasta lege iar in Romania nu ? Iii recomand sa citeasca Decizia nr. 2927.01.2016 a Curtii Constitutionale. Va afla ca dreptul la fumat nu exista, la fel nici dreptul de asociere in cluburi de fumatori nu exista. Iar "traiul fara o tigara aromata" dar cu mult sport este de 1000 de ori mai bun. Chiar trebuie sa fie telul vietii acela de a te droga pentru ca fumatul este un drog care omoara mai mult decat toate celelalte droguri la un loc ?

    raspunde comentariului
  • adi

    08 aprilie 2016 13:52

    Deja autorul a intrat in sevraj la cum scrie

    raspunde comentariului
  • Florin Apostu

    08 aprilie 2016 13:23

    Bogdan Stoica Nu cred ca ai dreptate aici. Articolul tau este un exemplu de reactie violenta la o schimbare majora si in bine, zic eu si necesara a mediului de viata romanesc. Eu locuiesc in Londra de multi ani si circiumile si cluburile traiesc foarte bine si fara fumat inauntru. Discutii similare au fost si aici in 2007, cind in Marea Britanie a fost adoptata legea anti-fumat, dar pe aici, unde e lege nu-i tocmeala. In Romania, se vede treaba ca dimpotriva.

    raspunde comentariului
    • vasile

      11 aprilie 2016 13:05

      Alte tari, mai mult sau mai putin "civilizate", merg cu alta viteza si pe alta sosea decat noi. La gura Orientului nu e ca la Paris. Sa nu mai comparam merele cu varza. Nivelul de trai este altul, oamenii nu merg in restaurant pentru o tuica, o bere sau 2 mici serviti cu scobitoarea pe un carton. Se pune problema oportunitatii legii, a prioritatilor. S-au rezolvat problemele Romaniei si mai ramasese asta ca sa-i ajungem din urma pe finlandezi, englezi sau nemti? Am terminat autostrazile, problemele sociale, locurile de munca, sanatatea, invatamantul, agricultura etc? Sau e vorba de un alt "praf in ochi"? Nu vad care e problema in a separa localurile de fumatori de cele de nefumatori. Nu vrei, nu intri. Asa cum nu intri in restaurantul libanez daca vrei sushi. Trec de 2-3 ori pe zi prin Gara de Nord, unde, inainte de legea asta, terasele la cele 2 fast food-uri, o cafenea si o bodega cu bere ieftina erau pline. Inclusiv restaurantul de la intrarea dinspre Grivitei. Acum, restaurantul s-a inchis. Cele 3 terase sunt ocupate de cate un paznic, ca nu cumva sa polueze careva aerul. Cel putin terasa cafenelei e pustie-pustie. Ca ti se caca porumbeii in cap si te ploua in gara, ca "la coloane" te agata la propriu curvele, ca e plina gara de aurolaci, nu se pune. Ai aer curat de la locomotive. Pe drumul spre job, am 3 restaurante, toate cu terase cu mai mult de 2 pereti. Unul s-a inchis iar celelalte 2 sunt goale. S-o fi facut vreun studiu de impact cum e in tarile civilizate? Si-a pus initiatorul legii vreo problema legata de ce se va intampla dupa? Nu cred. Pe malul Dambovitei, cu parlamentarii platiti gras si pensie dupa 4 ani de munca, oameni care n-au ajuns vreodata mai mult de 3 zile pe saptamana la servici, se pune problema altfel decat la Londra sau Bruxelles. Iar cine are norocul sa lucreze pe alte meleaguri, sa faca bine sa-si pastreze opiniile pentru locul in care traiesc. Nu de alta, dar confunda iar Champs-Elys

      raspunde comentariului
    • daniil

      08 aprilie 2016 15:07

      Greu de pus link-uri aici.Google smoking ban closing pubsGoogle Defiant bar owner finds 'loophole' to flout smoking banGoogle Thousands defy smoking ban in mass protest

      raspunde comentariului
    • daniil

      08 aprilie 2016 15:02

      Florin, citeste te rog urmatoarele articole din UK, ca sa intelegi de ce comment-ul tau pare scris de un om care n-a iesit din casa din 2007 asta daca nu minti si chiar locuiesti la Londra.httpwww.telegraph.co.uknewsuknews1556239Thousands-defy-smoking-ban-in-mass-protest.htmlhttpwww.dailymail.co.uknewsarticle-472889Defiant-bar-owner-finds-loophole-flout-smoking-ban.htmlhttpwww.iea.org.ukblogwhos-killing-the-british-pubhttpblogs.telegraph.co.uknewspeteroborne100255698the-smoking-ban-killed-the-british-pub-this-vandalism-is-labours-defining-legacy

      raspunde comentariului
+